HANGİ DURUMLARDA YOKSULLUK NAFAKASI İPTAL EDİLİR ?

images (4)Boşanmanın maddi sonuçlarından biri olan yoksulluk nafakası; boşanmadan sonra ekonomik olarak daha kötü duruma düşecek olan ve daha ağır kusuru bulunmayan eşe, ekonomik durumu daha iyi olan eş tarafından ödenecek bir nafaka türüdür. Yoksulluk nafakası bazı hallerde kendiliğinden sona ererken bazı halde mahkeme kararıyla sona ermektedir.

4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu’na (Bundan sonra “TMK” olarak anılacaktır.) göre toptan ödenmesine karar verilen yoksulluk nafakasının kesilmesi söz konusu değildir. Zira bu durumda nafaka tek bir seferde ödenmiş olduğundan nafakanın kesilmesi de söz konusu olmayacaktır. Bu nedenle sadece irat (dönemsel) biçiminde ödenen yoksulluk nafakasının kesilmesi konu dahilindedir.

TMK madde 176/3 hükmünde yoksulluk nafakasının hangi durumlarda kesileceği gösterilmiştir. Ancak önemle belirtilmelidir ki, söz konusu hüküm emredici olmadığından, taraflar bu durumda da yoksulluk nafakasının ödenmesine devam edilmesini aralarında kararlaştırabilirler.

Yoksulluk Nafakasının Kendiliğinden Sona Erme Halleri

Yoksulluk nafakası bazı hallerde kendiliğinden sona ermekte, bir başka ifadeyle yoksulluk nafakası bazı durumlarda kendiliğinden kalkmakta, bunun için mahkeme kararına ihtiyaç duyulmamaktadır. TMK m. 176/3 hükmü gereği aşağıdaki hallerde nafaka yükümlüsünün mahkemeye başvurmasına gerek kalmaksızın nafaka kendiliğinden sona erecektir.
– Alacaklının yeniden evlenmesi
– Eşlerden birinin ölmesi

Yoksulluk Nafakasının Kaldırılması

Yoksulluk nafakası yukarıda açıklamış olduğumuz gibi bazı hallerde kendiliğinden sona ererken bazı hallerde de TMK m. 176/3 hükmü gereği mahkeme kararıyla kaldırılır. Aşağıdaki hallerde nafaka yükümlüsü, aile mahkemesine başvurarak nafakanın kaldırılmasını isteyebilir.
– Alacaklının başkasıyla yaşaması
– Alacaklının yoksulluğunun ortadan kalkması
– Alacaklının haysiyetsiz hayat sürmesi

Yukarıdaki hallerin varlığı halinde nafaka yükümlüsü nafakanın kaldırılmasını mahkemeden talep edebilir. Söz konusu davanın konusu nafaka olduğundan uygulamada “Nafaka Davası” şeklinde adlandırılmaktadır. Nafaka yükümlüsü eş nafaka davasını, nafaka alcaklısı eşe karşı açacaktır.

4 thoughts to “HANGİ DURUMLARDA YOKSULLUK NAFAKASI İPTAL EDİLİR ?”

1. Çinsiyet ayrımcılığı mal kimlik gaspı kanun destekli hakim savcı halka karşı vaziyet aldığı müddetçe bu göstermelik kanunlar uygulanmaz

2. Hocam ben eşimden boşanalı 9 yıl falan oldu 11 yaşinda cocugumuz var velayet annesinde bu kadar yıl sonra nafaka davasi açti ben çalısmiyorum sigortam yok evim yok yani kısacası hiç bir mal varligim bankada hesap para yok yani sadece adım var nefes aliyorum o kadar yani peki eski eşim nafaka alabilirmi baglanirmi

3. Allah rızası için bu soruma cevap verirmisiniz nafaka alacaklısı yurt dışı tatilleri yapıyor otellerde hikaye paylaşımları var havuzlar jakuzilerde paylaşımları var nafaka iptali için dava alabilirmiyim 1 yıl evli kaldım 4 yıldır nafaka ödüyorum çocukta yok

1. Merhabalar,
      Nafaka, boşanma davası sürerken ya da boşanma davasının sona ermesinden sonra maddi olarak zorluğa düşecek olan kişiye bağlanan ve her ay ödenmesi gereken para olarak ifade edilebilir. Her nafaka türü için farklı şartlar gerekir. Bu şartların yerine getirilmiş olması durumunda ancak nafaka alınabilir. Türk Medeni Kanunu’nda (“TMK”) tedbir nafakası, yoksulluk nafakası ve iştirak nafakası olmak üzere 3 çeşit nafaka bulunmaktadır. Yoksulluk nafakasının mahkeme kararıyla kaldırılması mümkündür. Yoksulluk nafakasının kaldırılabilmesi için belirli şartlar vardır ve bu şartların mevcut olması halinde mahkemeye yoksulluk nafakasının kaldırılması davası açılabilir. Ayrıca belirtmek isteriz ki nafakanın kaldırılmasına ilişkin şartların gerçekleştiğine dair ispat yükü davacının üzerindedir. Konuyla ilgili profesyonel destek almak isterseniz lütfen bizimle iletişime geçiniz.