TAŞINMAZIN GEÇ TESLİMİNDEN KAYNAKLI KİRA TAZMİNATI

taşınmaz

Son yıllarda oldukça yaygın olarak maket üzerinden konut projeleri ile taşınmaz satışları yapılmaktadır. Taşınmaz satış vaadlerine ilişkin sözleşmelere, taşınmazların teslimiyle ilgili sınırlayıcı süreler de konulmaktadır. Hatta bazı yüklenici firmalar teslim sürelerine uyulmaması halinde birtakım bedeller ödemeyi de bu sözleşmeler ile kayıt altına almaktadır. Bu şekilde, bir yandan yüklenicinin asli edim yükümlülüğü olan işi zamanında bitirip teslim etmesi teminat altına alınmaya çalışılmakta, diğer yandan iş sahibinin (taşınmazı teslim alması gereken kimsenin), gecikme nedeniyle ileri sürebileceği tazminat talepleri sözleşmeye bağlanmış olmaktadır. Ancak belirtmek gerekir ki, gecikilen her ay için belirli bir meblağ ödeneceği kararlaştırılmış olsa da olmasa da, yüklenici firmalar sözleşmede yazan bu bedellerin de üzerinde olarak tazminata mahkum edilebilirler.

Şöyle ki; sözleşmeye yazılan, adeta müteahhide bir ceza gibi görünüm sergileyen bu bedeller somut zararın miktarı konusunda taraflar arasında ortaya çıkacak ihtilâfın önlenmesi amacına yönelik olup; böyle bir bedel kararlaştırılmamış olsa dahi ortaya çıkacak zararlardan müteahhit firma sorumlu olmaya devam edecektir. Bu zararlar taşınmazlar zamanında teslim edilseydi kazanılabilecek olan yahut kaybedilmeyecek olan kira bedelleri olarak ifade edilmektedir. Böyle bir durumla karşı karşıya kalınması ihtimalinde daire sahibinin yüklenici firmaya bir ihtarname çekmesi, ihtarname çözüm oluşturmazsa dava açarak teslimde gecikilen her ay için inşaat şirketinden kira kaybı tazminatı istemesi gerekmektedir.

Konuyla ilgili birkaç Yargıtay kararı paylaşmak isteriz:

Yargıtay 13. Hukuk Dairesi E. 2013/1340 K. 2013/9472 T. 11.4.2013: ” ...Dava, geç teslimden doğan kira kaybı davasıdır. Taraflar arasında düzenlenen konut satış sözleşmesinin 10/a maddesinde konutun teslim edileceği, bu tarihe kadar teslim edilmediği takdirde ve bu süre iki ayı geçerse her ay için kira bedelinin şirket ve alıcının mutabakatıyla belirleneceği, anlaşmazlık çıktığında Adana Ticaret Odasının belirleyeceği aylık kira bedelinin ödeneceği kararlaştırılmıştır. Davacının dava açarken talebi de bu yöndedir. Mahkemece, taraflar arsındaki delil sözleşmesi mahiyetindeki bu hüküm doğrultusunda Ticaret Odasınca belirlenen kira bedeli üzerinden sözleşmede belirtilen iki aylık sürede düşülmek suretiyle dava tarihine kadar oluşan kira parası hesaplanarak karar altına alınması gerekirken bilirkişi raporunda tespit edilen değer üzerinden yazılı şekilde davanın kabulüne karar verilmesi usul ve yasaya aykırı olup, hükmün bozulmasını gerektirir…”

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 2013/13-1143 Esas sayılı, 2014/625 Karar sayılı içtihadı: “…Taraflar arasındaki sözleşmede taşınmazın 16 ay içerisinde teslim edileceği belirtilmiştir. Bu sürenin dolmasıyla davacı, davalıya mehil vermeden dava açabilir. Sözleşmede taksitler bitmeden taşınmazın kiraya verilemeyeceği şartının yazılması, davacının gecikme sebebiyle tazminat hakkını ortadan kaldırmaz. Bu durumda mahkemece, taşınmazın geç teslim edilip edilmediği belirlenmeli, geç teslim edilmiş ise, geciken teslim süresine dair tazminat belirlenerek, davanın kabulüne karar verilmelidir…”

8 thoughts to “TAŞINMAZIN GEÇ TESLİMİNDEN KAYNAKLI KİRA TAZMİNATI”

1. Merhabalar,
    Taşınmazın geç tesliminden kaynaklı kira kaybı yasamaktayız. Noterce onaylanmış satış vaadi sözlesmemizde teslimi 31.05.2018 yapılması gereken taşınmaz 6 aylık cezasız sürecinde geçmesine rağmen teslim edilmemiştir. Proje firması kira bedelini veremiyeceğini söylemekte hukuki haklarınızı arayabilirsiniz demekte. İlk olarak ihtarname çekme işlemini gerçekleştirdik ve ihtirnamenin teslim edildiğini öğrendik verdiğimiz gün süresi dolmuş olmasına rağmen geri dönüş olmadı. Bu süreçte henüz 6 aylık süre yeni dolduğu için hemn tüketici mahkemesine basvırursak teslime kadarki süre için tatil kira bedelinin verilmesini kararını verirler mi. Yoksa teslimi bekleyip zaten daha önce ihtar çektiğimiz için 6 aylık süreden sonraki dönemden teslime kadarki süre için oluşan kira bedelini faizi ile almak için mi dava açsak.

2. Merhabalar. Ben de müteahhit ile topraktan anlaşma yaparak bir daire satın aldım. 15 ayda teslim edilmesi gereken daire 46 ay sonunda teslim edildi. Konut teslimi sırasında bana sözleşmeden dolayı herhangi bir alacağımın kalmadığına ve ileride herhangi bir nedenle dava açmayacağıma dair belge imzalattılar. Aslında imzalamak istemedim ancak imzalamazsam tapuyu vermeyeceklerini söylediler. Ben de tapuyu alabilmek için mecburen imzaladım.

Bu belgenin geçerliliği nedir. Buna rağmen geç teslim nedeniyle kira alacağına yönelik dava açabilir miyim. Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.

1. Merhabalar, Böyle bir belgenin hiçbir geçerliliği yoktur, belge size tehditle imzalatılmış, bu durumda tehdit suçu bile gündeme gelebilir. Davanızı açabilirsiniz. Bilginize…

1. Merhaba, bende mutahitle projeden ev satin aldim. Ancak sozlesmede gec tealimden kaynaklı cezai şart yok, yinede kira kaybi davasi acabilir miyim?

3. Merhabalar,
    Müteahhit firmadan bir ev aldık.Evin 2018 sonunda teslim edilmesi gerekiyordu.Ama üzerinden 24 ay geçmesine rağmen hala teslim edilmedi ve 6 ay sonra teslim edeceklerini söylüyorlar.Bu dönem içinde müteahhit firma bize kira ödemedi bizde kendisine ödememiz gereken senetleri ödemedik.Fakat firma senetleri ödememizi istiyor ama kira vermeye de yaklaşmıyor.Çözün olarak nasıl bir yol izlemeliyiz acaba?

4. Merhabalar
    Almış olduğumuz evin teslimi 30 Eylul 2020 idi,karsilikli yapmis oldugumuz (noter tastikli deil) Gayrimenkul satis vaadi sozlesmesinde gecikme durumunda kira odemesi yapacaklarina ve hatta 6 ayi gectiginde satis bedeli uzerinden %2 ceza maddesi de bulunmaktadir.Teslim tarihini pandemi sartlarini bahane ederek once 2021 ocak,sonra nisan sonu simdi de haziran olarak ertelediler.Yine ayni sozlesmede mucbir ler yazdigi icin simdiye kadar ses cikarmamistik bizim sirketin istanbulda bulunan bizim insaat islerini yavaslatip tum calisanlari bodrumda ki baska bir projeye yonlendirdiklerini ogrenince hakkimizi savunmaya karar verdik.
    Size sorum bu konuda nasil bir yol izlemeliyiz ve bu mucbir sebep ne kadar bir sure surmus olarak karar verilir .

5. Merhaba,
    müteahhitle yapılan sözleşmede teslim tarihi belirtilmemişti. sözlü olarak beyan vardı. ancak tahmini süre 2 sene gibiydi. Bu arada pandemi ve dolar kuru sorunları ile 3.5 senede kat mülkiyeti tamamlandı. teslim süresi ve süre aşımıyla ilgili sözleşmede geçen birşey olmayınca , ihtar da çekemedik. Bizim aradaki zararımız için dava açabilir miyiz? Buradaki zararımız neye göre belirleniyor?
    dava açabilmek için bir zaman aşımı süresi var mıdır? ne kadardır?