SOSYAL GÜVENLİK KURUMU (SGK) İŞTEN ÇIKIŞ KODLARI NEDEN ÖNEMLİDİR?

iş akdinin feshi ile ilgili görsel sonucuİşten ayrılan personellerin işten çıkış süreçleri, işveren ya da işveren vekili çalışanlar tarafından doğru ve usulüne uygun olarak yürütülmesi gereken süreçlerdir. Şöyle ki; işten çıkan bir personelin Sosyal Güvenlik Kurumu’na (“SGK”) bildirilen çıkış kodu, sırf işçinin çıkışının yapılması için kanun koyucu tarafından düzenlenmiş olan sıradan bir çıkış seçeneği değildir. (Bkz. ilgili yazımız…)

İşçinin işten çıkış sürecini doğru olarak yönetmek, daha sonra karşılaşılacak sancılı ve sıkıntılı süreçlerin önüne geçmede etkilidir. Dolayısıyla işten çıkaracağınız işçiyi yoktan sebeplerle işten çıkarmak doğru ve kanuni bir uygulama değildir. Çıkış kodunun yanlış ve/veya gerçek durumdan farklı yapılması işvereni ya da işçiyi çok zor durumda bırakacak dava süreçlerine sebep olabilir.(Bknz ilgili yazımız…)

İlk önce işçinin hangi nedenlerle işten çıkartıldığı kendisine yazılı olarak ve açıklayıcı şekilde bildirilir. Bu ilk aşamadan sonra SGK’ya, işten çıkış tarihi ve çıkış nedeninin bildirilmesi gerekmektedir. Bu bildirim elektronik ortamda SGK’ nın kendi sayfasından yapılmaktadır. İşten çıkış nedeni bildirimi için SGK tarafından belirlenmiş çıkış kodlarının kullanılması gerekmektedir. Aynı zamanda çıkışta seçilen kod ile personele yapmış olduğumuz çıkış ödemelerinin de uyumlu olması aranır. (Bkz. ilgili yazımız…)

Öncelikle bilinmesi gereken bir işçi istifa ediyorsa bunun telefonla sözlü olarak belirtilmesinden ziyade işyerine gelip istifa dilekçesini verip usulüne uygun olarak çıkış evraklarının imzalatılarak çıkışının istifa olarak yapılması gereğidir. Kimi zaman işçiler tarafından; istifa etmiş olsalar bile iş kurumundan istifa olarak yapılan çıkışa işsizlik maaşı verilmediği için, işsizlik maaşı alabilmek amacıyla çıkış kodunun farklı bir kod ile yapılması yönünde işverenden talepte bulundukları görülmektedir. Bu şekilde yapılan bir işlem hem usulsüz hem de kanunlar ölçütünde suçtur. Aynı zamanda bu şekilde yapılacak bir işlem muvazaalı da olacaktır.

İşverenin işten çıkardığı bir işçisinin fesih sürecinin evraklarla, yazışmalarla, e-postalarla … kısacası yazılı olan her türlü evraklarla kanıtlanabilir olması gerekmektedir. İşçinin fesih sürecinin bu tür evraklara dayandırılmadan sonlandırılması halinde, işçinin işe iade ya da tazminat talepleri haklı bir boyut kazanabilir. Bu sebeple hataya sebebiyet vermemek için; çıkış prosedürünün doğru, düzgün ve kanunlarla uyumlu yapılması büyük önem taşımaktadır.

2 thoughts to “SOSYAL GÜVENLİK KURUMU (SGK) İŞTEN ÇIKIŞ KODLARI NEDEN ÖNEMLİDİR?”

1. Ben işyerine elden maaş aldığım ve gününde ödenmeyen maaslardan dolayı noterden ihtar çekip işten ayrıldım .fakat işveren beni 03 kodu ile çıkış yapmış ve duzeltmiyor nasıl bir yol izlemem gerekir
    Şimdiden tsl

1. Merhabalar, işten ayrılış bildirgesindeki hataya ilişkin sigortalı tarafından bir dilekçe yazılıp, somut belge ile kanıtlandığı takdirde Sosyal Güvenlik İl Müdürlükleri ya da Sosyal Güvenlik Merkezleri tarafından hatalı işlem düzeltilebilmektedir. Buna ek olarak dava açma hakkınız da mevcuttur.