SÜT İZNİ TOPLU KULLANILABİLİR Mİ?

İlgili resim

Çalışan kadınların doğum yapmaları halinde çalışma ve süt izni hakları, bu hakların 4857 sayılı İş Kanunu’nun 74. maddesi ile güvence altına alınması, bu maddenin de “kadın işçilere bir yaşından küçük çocuklarını emzirmeleri için günde toplam bir buçuk saat süt izni verilmesi” hükmüne dair açıklamalarımızı bir diğer yazımızda yapmıştık. (Bkz.İlgili yazımız…)
Peki ama işçi İş Kanunu’yla kendisine verilen süt izni hakkını toplu kullanabilir mi? Özellikle İstanbul gibi büyük şehirlerde sadece bir yerden bir yere gitmenin dahi bazen bir buçuk saat veya daha fazla sürdüğü bilinen bir durumdur. İşçinin evi ile işyeri arasındaki mesafenin fazla olması halinde, bir buçuk saatin işçinin bebeğini emzirmesi için yeterli gelmeyeceği ve Kanun’un bebeğin menfaatlerini düşünerek koyduğu söz konusu hükmün işlerlik kazanmayacağı açıktır.
Her ne kadar bu gibi durumlarda işçinin süt iznini toplu şekilde kullandığı görülse de; mevcut uygulama, yasa hükmünün özüne ve ruhuna açık aykırılık teşkil etmektedir. Zira bahsedilen kanun hükmü, bebeğin süt emme ihtiyacını gidermek, sağlıklı bir birey olarak yetişmesini sağlamak maksadı taşımaktadır.
İşveren, süt iznini toplu kullanmak isteyen işçinin yasaya aykırı olan bu talebini kabul etmek zorunda değildir ve bu sebeple işçinin işten ayrılması söz konusu olursa; işçi, ne ihbar ne de kıdem tazminatı alabilecektir.