EVLAT EDİNME HALİNDE İŞÇİYE İZİN VERİLİR Mİ ?

indir (27)Evlat edinme halinde işçinin izne hak kazanıp kazanmayacağı, 4857 Sayılı İş Kanunu Ek madde 2’de mazeret izni başlığı altında düzenlenmiştir. Bu maddeye göre işçiye; evlenmesi veya evlat edinmesi ya da ana veya babasının, eşinin, kardeşinin, çocuğunun ölümü hâlinde üç gün, eşinin doğum yapması hâlinde ise beş gün ücretli izin verilir. Dolayısıyla işçi, evlat edinmesi durumunda ücretinden kesinti yapılmadan 3 gün mazeret izni kullanma hakkına sahiptir.

Kanun’da düzenlenmiş olunan bu süreler asgari süreler olup taraflarca iş sözleşmeleriyle arttırılabilmektedir. Zira bazı kurumsal firmalarda işçilere evlat edinme halinde 3 günden daha fazla izinler verildiğini de görmekteyiz. Ancak iş sözleşmesinde işçinin evlat edinme halinde izin kullanamayacağına ilişkin şartlar geçersizdir, işçiye evlat edinme halinde en az üç gün mazeret izni kullandırılmak zorundadır.

İş Kanunu’nda bu iznin ne zaman ve nasıl kullandırılacağı ile ilgili bir hüküm bulunmamaktadır. İznin evlat edinme öncesi ya da evlat edinme sonrası kullanılması ile ilgili de bir kural bulunmadığından, işveren ve işçi aralarında anlaşarak bu sürelerin ne zaman kullanılacağını kararlaştırabilir.

Yasa ile verilen 3 günlük bu izin, yıllık ücretli izinden bağımsız olarak düzenlenmiş bir ücretli mazeret iznidir, bir başka deyişle yıllık izin sürelerinden düşülmez. Evlat edinme izninde olunan süreler için, işçiye sanki çalışmış gibi ücreti tam olarak ödenir. Zira İş Kanunu’nun 46. maddesinin b bendinde ek 2. maddeye yapılan atıfla evlat edinme izninin çalışılmış günler gibi hesaba katılacağı belirtilmiştir.

Evlat edinme izni konusunda Yasa’da herhangi bir sınır bulunmamaktadır. Dolayısıyla yapılan her evlat edinme işlemi için 3 günlük mazeret izni kullanılabilecektir.

One thought to “EVLAT EDİNME HALİNDE İŞÇİYE İZİN VERİLİR Mİ ?”

1. Evlat edininen çalışan 8haftalik mi izin kullanıyor 16 haftamı ve bu izin ücretini işveren mi ödüyor iskurmu